• عباس کاظمی در گفتگو با خبرنگارشانا، با اشاره به این‌که تولید مازوت مانع عملکرد خوب، اقتصادی و سوددهی پالایشگاه‌های کشور شده است، گفت: با توجه به شرایط کنونی ٩ پالایشگاه کشور و حرکت به سمت سودآوری شرکتهای پالایشی، اجرای طرحهای افزایش کیفیت و تبدیل مازوت به بنزین در دستور کار شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران قرار گرفته است.

    وی با اشاره به پیشگامی پالایشگاه اصفهان و اراک در زمینه تبدیل مازوت به بنزین اظهار امیدواری کرد که پالایشگاههای بندرعباس، تهران و تبریز طرح تبدیل مازوت به بنزین را با استفاده از این الگوها پیاده‌سازی و اجرایی کنند.

    مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، درباره وضع سرمایه گذاری در طرحهای پالایشی کشور گفت: اجرای طرح‌های توسعه‌ای پالایشگاه‌های کشور نیازمند حضور سرمایه گذاران خارجی و تضامین دولتی است که با پیگیریهای شرکت در حال مذاکره، امضای تفاهم و قرارداد هستیم.

    وی، با بیان این‌که ما از حضور سرمایه گذاران ژاپنی و چینی استقبال می کنیم، اظهار کرد: ما از حضور ژاپنیها به دلیل تجربه و سرمایه‌اشان و از چینی ها به دلیل شرایط مالی‌اشان برای حضور در پروژه‌های پالایشی کشور استقبال می کنیم.

    کاظمی، به حضور و درخواست کره‌ایها برای ورود به طرحهای پالایشی اشاره کرد و افزود: استنباط ما این است که پول بیشتر در چین و ژاپن وجود دارد و کره‌ایها هم برای سرمایه‌گذاری از ژاپن و بانکهای خارج از کره درخواست وام کرده‌اند.

    به گفته وی، کره‌ایها برای لایسنسها و ساخت اظهار تمایل کرده‌اند ؛ اما برای سرمایه گذاری با چینیها مراوده می کنند ؛ اما به هر جهت ما از حضور همه سرمایه گذاران توانمند در طرحهای پالایشی استقبال می کنیم.

    مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، با اشاره به طرحهای کیفی‌سازی پالایشگاه اصفهان اعلام کرد: این پالایشگاه طرح بزرگی به نام کاهش مازوت دارد که تاکنون ٢٠ درصد کار انجام شده که به دلیل مسائل تحریم ادامه نیافت؛ اما پس از برجام سرمایه گذاران به شدت برای حضور و سرمایه گذاری در طرحهای کیفی‌سازی اعلام آمادگی کرده‌اند.

    وی ادامه داد: با سرویس آمدن واحد RFCC  ار اف سی سی و تکمیل طرح کاهش میزان مازوت پالایشگاه اصفهان از ٢٨ به کمتر از پنج درصد می‌رسد و همه فرآورده های پالایشگاه بنزین، نفت‌گاز و ال پی جی خواهد شد.

    کاظمی، با اشاره به استقبال سرمایه گذاران برای حضور در طرح تبدیل مازوت به فرآورده‌های میان تقطیر و بنزین پالایشگاه‌های تهران، بندرعباس و تبریز اعلام کرد: سرمایه گذاران ضمانتهای دولتی می خواهند که دولت هم قبول کرده این ضمانتها را انجام دهد که اگر این اتفاق بیفتد، یکی از گرفتاری‌های این صنعت که عدم مصرف مازوت در کشور و عدم تقاضای مازوت در خارج کشور در آینده میان مدت و غیراقتصادی بودن تولید مازوت به دلیل اختلاف ٣٠ درصدی قیمت با نفت خام  خواهد شد.

    وی ادامه داد: با اجرای طرح‌های کاهش مازوت در پالایشگاه‌های کشور میزان تولید این فرآورده به زیر ٩ درصد می رسد.

    مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران اعلام کرد: میانگین تولید مازوت در پالایشگاه‌های کشور ٣٠ درصد است که امیدواریم با بهبود فرآیندهای پالایشی این مقدار به کمتر از ١٠ درصد برسد.

    به گفته وی، دولت مکلف شده است تولید پالایشگاه‌ها را اصلاح کند و سالانه دو درصد از تولید مازوت را کاهش دهد و سرانجام طبق چشم انداز به کمتر از ١٠ درصد برساند.

    کاظمی، با بیان این که تا پایان برنامه ششم توسعه، میزان تولید مازوت در کشور به صفر می‌رسد، گفت: با توجه به ورود انرژیهای جدید در آینده،  بازاری برای این فرآورده نفتی در آینده وجود نخواهد اشت.

    معاون وزیر نفت در امور پالایش، با تاکید بر این‌که دنیا به سمت استفاده از ال ان جی حرکت کرده و ادامه نادرست تولید مازوت باید هر چه سریعتر در کشور با توان بالا به سمت اصلاح و کاهش حرکت کند، تاکید کرد: پالایشگاه اراک به عنوان مصداق واقعی اجرای این طرح محسوب می‌شود که مازوت را به حدود ١٠ درصد رسانده و هم اکنون سود هشت دلاری دارد؛ بنابراین اجرای این طرح نشان از چرخه اقتصادی برای دیگر پالایشگاهها و خروج آنها از مرحله ضرردهی دارد.

    وی اظهارکرد: با اجرای این پروژه در پالایشگاه‌ها قطعا پالایشگاه‌های کشور از حاشیه ضرر و سود کم خارج خواهند شد و به سوددهی خواهند رسید.

    به گزارش شانا، «نفت کوره» یا «مازوت» یکی از هیدروکربن‌های نفتی است که در مراحل تصفیه نفت خام پس از اتر و بنزین و نفت چراغ به‌دست می‌آید و چون سیاه رنگ است به نام «نفت سیاه» نیز خوانده می‌شود. این ماده ارزان‌ترین ماده سوختنی برای کوره حمام‌ها و تنور نانوایی‌ها و موتورهای دیزل و برخی نیروگاه‌ها است. مازوت یا نفت کوره، از نامرغوب‌ترین سوخت‌های حاصل از هیدروکربن‌های نفتی است.

    مازوت که به نام نفت کوره معروف است در ۳ نوع مختلف در ایران تولید می‌شود؛ نخست نفت کوره ۱۸۰ و ۲۳۰ که متشکل از برش‌های سنگین‌تر از نفت‌گاز است و ترکیبات تشکیل‌دهنده آن به‌طور عمده، هیدروکربورهای سنگین موجود در باقی‌مانده تقطیر نفت خام هستند که بر حسب مورد مصرف، با استفاده از برش‌های سبک نفتی تنظیم گرانروی شده و به عنوان سوخت سنگین مورد مصرف دیزل‌های ثابت و متحرک و صنایعی که مشعل طراحی شده برای سیستم احتراق آنان قابلیت مصرف این فرآورده را داشته باشد، قرار می‌گیرد.

    دوم؛ نفت کوره ۲۸۰ و ۳۸۰ که حاصل باقی‌مانده برج‌های تقطیر است که با استفاده از برش‌های سبک‌تر تنظیم گرانروی شده و به‌عنوان سوخت عرضه می‌شود. درجه اخیر با درصد ترکیبات خود، ارزش حرارتی مناسبی به سوخت می‌بخشد. مقدار فلزات موجود در این نوع مازوت، در سیستم‌های مصرف‌کننده ایجاد اشکال نمی‌کند، از این‌رو از آن به‌عنوان سوخت در صنایع و نیروگاه‌هایی که در سیستم احتراق آنها نفت کوره متوسط مصرف می‌شود، استفاده می‌شود.

    سوم؛ نفت کوره سنگین، باقی‌مانده سنگین حاصل از تقطیر نفت خام در برج‌های تقطیر است که به‌طور عمده نیازی به اختلاط با فرآورده‌های سبک، به منظور تنظیم گرانروی نداشته و مستقیم قابل عرضه است. درصد گوگرد مناسب و ارزش حرارتی خوب، از ویژگی‌های این سوخت است. کاربرد نفت کوره سنگین در صنایع و نیروگاه‌هایی است که در سیستم سوختی آنها، سوخت سنگین استفاده می‌شود.